Tijdens de workshop ‘Boekselen met je klas’ werd een vraag gesteld over het boekselen op kopietjes van een boekpagina. De leerkracht liet alle leerlingen met dezelfde pagina werken. Doordat de opdracht maar op een manier uitgevoerd kon worden (zoiets als ‘Omlijn alle hoofdletters’) kreeg iedereen hetzelfde resultaat. Niks mis mee, maar niet ‘creatief’.
Als je kunt boekselen in een eigen boek is dat net wat meer bijzonder. Wat jij daarin vindt en maakt is uniek. Je zou het vinden van een boek ook onderdeel kunnen maken van je les of project. Bezoek bijvoorbeeld een tweedehands winkel, of benader een bibliotheek voor afgeschreven boeken. Soms wordt de schoolbibliotheek deels vernieuwd en kunnen de boeken die weg gaan in je klas worden gebruikt. Bibliotheken delen eens per jaar een gratis boek uit dat wellicht voor oudere kinderen geschikt is. Je ziet ook steeds vaker minibibliotheken op straat waar je een geschikt boek zou kunnen vinden. Of doe een oproep in de schoolkrant / schoolapp. Je zou ook met je klas kunnen nadenken over: hoe kom je aan een oud boek waarin je mag werken?
Als hele boeken geen optie zijn, kun je als leerkracht de pagina’s van één boek losscheuren of snijden en uitdelen: dan heeft iedereen een andere pagina. Meerdere losse pagina’s kun je later eventueel samenvoegen tot een boekje.
Kopietjes van dezelfde pagina zijn vooral leuk als de opdracht alle kanten op kan. Als je bijvoorbeeld vraagt om de woorden te gebruiken die je mooi vindt, dan zal ieder kind andere woorden kiezen.
Ik heb ook een keer een school begeleid die uiteindelijk een tentoonstelling inrichtte met de boeksels. Dan is het wel handig om op losse pagina’s te werken!