Droste-effect: Sinds enkele maanden werk ik aan een boek over boekselen en journalen als manier om naar jezelf te kijken. Ik laat zien hoe ik mezelf door het leven heen boeksel en journal en beschrijf de technieken zodat je er ook zelf mee aan de slag kunt. Dat is heel spannend én heel leuk om te doen! Naar verwachting komt het boek in september uit.
Meld je aan voor de boeklijst
Daarnaast kun je je hiernaast aanmelden voor mijn Boekselbrief, die onregelmatig verschijnt en waarin ik ook altijd een creatief idee deel. De eerstvolgende bevat bijvoorbeeld het werkblad om bloemen te vouwen van boekpagina’s.
Schrijven is nu weliswaar deel van mijn werk, maar een echte schrijfster ben ik nog niet. En ik wil het nog steeds: een boek op mijn naam. Ik had al eens een gesprek met een uitgever. Kreeg zelfs een overeenkomst voorgelegd, maar daarna viel het stil. Ik nam geen contact meer op, en de uitgever ook niet. Stiekem vond ik het wel best, ik had het immers ‘te druk’. Toch?
Zinnen maken kan ik prima, voor anderen. Maar voor en over jezelf schrijven is wel even wat anders. Ik begin aan mijn boek en schrijf verschillende hoofdstukken in een flow. Maar bij het teruglezen slaan de twijfels toe. Is dit wel de moeite waard? Wie zit hierop te wachten? Ik weet het, het zijn precies de vragen die mijn klanten ook hebben als ze hun bedrijf zichtbaar moeten maken.
Heel soms laat ik mijn art journal (creatief dagboek) aan iemand zien. Voor het beeld dan; het is niet de bedoeling dat de ander het ook echt gaat lezen. Stel je voor zeg; ik trek het snel weer uit je handen. Mijn boeksels (altered text) toon ik wat gemakkelijker. De boodschap is daarin wat meer verstopt. Maar wat ik voor mijn werk schrijf dat deel ik graag en gemakkelijk. Het gaat niet over mij maar over mijn vakkennis, en ik doe er veel aan om die op peil te houden.
Ik wil dus een boek schrijven. Als ik veilig op mijn vakgebied blijf kan het een boek worden over communicatie, marketing of jezelf zichtbaar en vindbaar maken als ondernemer. Maar dat bestaat al. Ik had er zwaar de pest in toen ik een paar jaar geleden Austin Kleon ontdekte met zijn boeken Steal like an artist en Show your work. Deze boeken over creativiteit en marketing had ik zelf willen schrijven, precies met deze vorm en inhoud. Het is al gedaan.
Over Boekselen is in ieder geval nog geen boek geschreven, want ik heb dat woord zelf bedacht. Maar hoe weet ik of het wel de moeite waard is wat ik wil vertellen? Ik ken mensen die mijn creatieve werk mooi vinden. Maar zeggen ze dat omdat ze van mij houden en het leuk vinden dat ik dat maak voor mijzelf? Of bedoelen ze dat het ook voor anderen zeggingskracht heeft?
Weten hoe het verder gaat? Volg me dan op Facebook, Twitter of Instagram @boekselen.